9/12/2010 - 06:01h - laMalla.cat

Els sondejos electorals no són fiables



Els sondejos electorals són orientatius, no fiables.

Cap dels 8 instituts que preparen els sondejos per als mitjans de comunicació va vaticinar els resultats del PSC. Tots els pronòstics situaven els socialistes amb més de 30 seients al Parlament.

Esquerra va perdre la meitat dels 400.000 votants del 2006. Dos instituts, Noxa i Feedback, van encertar. NC Report, que va fer les enquestes per a La Razón, pronosticava, una setmana abans de les eleccions, els millors resultats republicans amb 13-14 diputats.

Només Sigma Dos, per a El Mundo, va vaticinar els resultats del PPC (17-19). La resta donava als populars una mitjana de 14 escons.

Si s'haguessin complert els pronòstics, Solidaritat Catalana s'hauria quedat a les portes del Parlament o Laporta hauria estat l'única cara del partit independentista a la cambra. Només l'empresa Feedback, per a Rac1, va encertar i va atorgar al partit de l'expresident barcelonista entre 2-4 escons.

Mostres poc representatives

La majoria d'instituts realitzen els sondejos a partir d'enquestes telefòniques a una mitjana de 1.000 ciutadans. Exemples: Gesop, per a El Periódico, truca a 800 persones i NOXA, per a la Vanguardia, treballa amb una mostra de 1.200 ciutadans.

Té mèrit que El Mundo encertés els resultats de CiU (61-64), ICV (9-10) C's (3) i fos l'únic en preveure que la campanya xenòfoba del PPC quallaria entre part de la població per impulsar la candidatura de Sánchez-Camacho fins als 18 diputats (17-19). L'institut Sigma Dos va tenir bon ull per triar les zones representatives de l'electorat conservador perquè amb només una mostra de 100 persones el diari va fer ple amb els partits de dretes.

Les enquestes governamentals, les més allunyades de la realitat
El Centre d'Investigacions Sociològiques, que realitza els sondejos periòdics per al Govern central, va publicar el 13 de novembre els resultats de les seves darreres enquestes. Pronosticava un 20% dels vots per a CiU -la federació en va treure el doble-, un 5,1% per al PPC -que va obtenir el 12,3%-, i vaticinava més percentatge de vots per al partit de Carretero que per al de Laporta.

El baròmetre d'Opinió Política del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO) va publicar a l'octubre que un 24,4% de l'electorat votaria CiU. La resta de resultats es van acostar més que els del CIS.

Si les enquestes que realitzen els mitjans privats són cares, les del CEO i el CIS es disparen. Per la mostra, de 3.000 persones, i pel tipus d'entrevistes, que realitzen directament als domicilis en comptes d'emprar la via telefònica.

Sense pronòstics de participació
Es considera un èxit que 3,1 milions de catalans anessin a votar i que 2,1 milions evitessin participar en la “festa de la democràcia”. 2,2 milions si se sumen els 100.000 votants que no se senten representats per cap de les 39 formacions que aspiraven entrar al Parlament.


Comentaris
  1. Avatar
    Rocio diu:

    Nosaltres, sense enquestar ningú, ens vam apropar més al resultat real. Quan costen aquests estudis??? En definitiva, està clar que els sondejos són una pèrdua de temps i de diners que només serveixen per omplir pàgines als diaris!

    09/12/2010 - 08:31h