31/1/2011 - 06:01h - laMalla.cat

L'escàndol de Rodalies

Dimecres passat, 39 trens de la xarxa de Rodalies sense circular. Quatre dies després de l'inici de la vaga dels maquinistes l'operadora no podia garantir la normalitat del servei. Els penúltims retards que van patir els usuaris de Renfe va ser el 12 de desembre, quan Catalunya es quedava tres hores sense trens per una caiguda del subministrament elèctric al Centre de Trànsit Centralitzat d'Adif.

L'estiu de 2007 va ser el pitjor que va viure la companyia, que fins i tot va fer front a un motí protagonitzat pels passatger. L'any es va tancar amb un tall del servei de Rodalies per un esvoranc causat per les obres d'entrada de l'AVE a l'estació de Sants.


Des d'aleshores els retards causats per l'envelliment de les vies, de les catenàries i dels combois s'han succeït setmana rere setmana.

Estació de Rodalies de Castellbell i el Vilar

Primer, les deficiències tècniques de les Rodalies -que contrasten amb les milionàries inversions per impulsar l'Alta Velocitat-; segon, les restriccions del servei per les obres de l'AVE; i ara, les protestes d'uns maquinistes que treballen 215 dies l'any i cobren 60.000 euros anuals de mitjana. Els maquinistes tenen jornades de vuit hores de les quals condueixen durant 3 hores i vuit minuts. Demanaven fer-ho dues hores i 54 minuts.

Responsabilitats d'Adif, que gestiona el servei, i dels maquinistes.
Si els nous horaris que volia imposar Renfe als maquinistes incompleixen el contracte vigent, per què el sindicat Semaf no duia Renfe als tribunals? La solució és que 40 dels 530 maquinistes facin una vaga de zel, que com que no és pròpiament una vaga no es poden negociar serveis mínims?
Si Renfe assegura que és una vaga encoberta, per què no demana responsabilitat als maquinistes?

Responsabilitat de la Generalitat perquè és qui ha contractat el servei.
La Generalitat té la competència de la formalització dels contractes de gestió amb les empreses operadores. I la inspecció dels serveis, el règim sancionador per infraccions i la fixació dels drets i deures dels usuaris.

La concessió del servei a Renfe acaba el 31 de desembre. Davant la incapacitat de l'operadora per garantir la normalitat del servei, la Generalitat hauria d'obrir un concurs per deixar pas a propostes més competitives. Els maquinistes dels Ferrocarrils de la Generalitat treballen 199 dies l'any i cobren una mitjana de 30.000 euros.

Els 372.000 usuaris diaris de Rodalies estan tips de patir constantment un servei deficitari. I a sobre han d'aguantar la irresponsabilitat d'uns quants maquinistes i veure com els Governs català i espanyol es passen la culpa mentre inauguren plegats línies d'Alta Velocitat.



APUNT:
triga el mateix temps l'AVE de Madrid a València que el tren que va de Barcelona a Manresa. El trajecte Barcelona – Manresa – Lleida és una Odissea de 3h i 30minuts.

Comentaris