25/1/2011 - 06:01h - laMalla.cat

Prou polítiques de nous rics

Els nous rics de la rajola han deixat el país molt tocat. Els nous rics de la política potser l'acabaran d'enfonsar.

Un exemple:


Espanya deu ser l'únic país de la Unió Europea que governa per al territori i no per a la població en el desplegament de les línies d'alta velocitat ferroviària.


Avui és un dia per demostrar al món que Espanya és un país pròsper”, manifestava Zapatero el 19 de desembre passat, quan va inaugurar -acompanyat del Rei i de Rajoy- l'AVE de Madrid a València.


El Banc Central Europeu dicta les polítiques econòmiques que ha de seguir Espanya per evitar el rescat d'un país que arrossega un dèficit públic enorme però que s'ha convertit en el tercer estat del món en vies ràpides, amb 2.056 quilòmetres. Per darrera de la Xina (4.079) i el Japó (2.534) però per davant de les locomotores de la UE -Alemanya (1.285) i França (1.896)- segons la Unió Internacional de Ferrocarrils.


Molts quilòmetres però pocs usuaris. El 2008 el TGV a França va transportar 113 milions de passatgers, a preus més alts que aquí. En canvi, el 2009 a Espanya se'n van transportar només 11,5 milions, segons un estudi del catedràtic d'Economia de la UB, Germà Bel. Els càlculs fets en la línia
de l'AVE Madrid-Barcelona indiquen que els bitllets pagats pels viatgers només cobreixen una tercera part, la resta serà subvenció pública.

Les manifestacions polítiques de lloança a l'AVE contrasten amb el servei deficient de Rodalies i Regionals, que són de llarg els més utilitzats. Dilluns, una vaga de zel de maquinistes dels trens de curta i mitjana distància provocava retards d'una hora durant tota la jornada. La protesta dels conductors, que segons CCOO es deu al compliment “escrupolós” de les hores de descans estipulades i a l'estat tècnic dels combois, és la punta de l'iceberg d'un servei deficitari que acumula desastre rere desastre.


APUNT: El vicepresident dels EUA, Joe Biden, agafa cada dia el tren i fa un trajecte de dues hores per anar a treballar de Washington D.C. a Wilmington. Alguns nous rics de la política catalana haurien d'aprendre que els trens faciliten una visió del país que des del cotxe oficial queda difuminada.

Comentaris