18/2/2011 - 12:11h - laMalla.cat

Spanair 60,5; Ryanair 11,5

Spanair hauria d'estar obligada a assumir les rutes suprimides per la irlandesa Ryanair. El Govern català participa directament del 26,7% del capital de la companyia, i indirectament -mitjançant la Fira de Barcelona, Turisme Barcelona i Catalana d'Iniciatives- controla gairebé el 40% del seu capital.

L'error. Spanair i l'anterior Govern van acordar una ampliació de capital de 50 milions d'euros el febrer de 2010. I el portaveu de l'actual Executiu, Francesc Homs, va anunciar fa un mes que feia efectiu un altre pacte de l'anterior legislatura per concedir a la companyia un nou crèdit de 10,5 milions “perquè no caigui”.

La reacció. L'anunci va exasperar Vueling, la competidora de la companyia catalana al Prat. Ryanair s'ha mantingut callada fins que dimecres passat va anunciar que suprimia un terç de les rutes amb base a Girona, que passarà de 64 a 46 vols. Dels 11 avions amb base a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar només en mantindrà 6.

El motiu
. Ryanair al·lega el rebuig de l'actual Govern al preacord entre la companyia i l'anterior Executiu. Montilla havia pactat 7,5 milions en publicitat i màrqueting i una rebaixa de 4 milions en taxes. Artur Mas vol revisar a la baixa les condicions d'aquest acord.

Conseqüències.
Girona és la segona base més gran de Ryanair a Europa. La retallada pot suposar la pèrdua d'1,7 milions de passatgers anuals. Dels 4 milions previstos per al 2011 es passarà a 2,8 milions. La web de la companyia irlandesa ja ha cancel·lat els vols a destins com Londres, Eivissa, Sevilla o Tenerife. I també el seu trajecte estrella a Madrid, que l'any passat va traslladar gairebé 300.000 passatgers.

Més conseqüències.
UGT xifra la decisió de Ryanair en més d'un miler de pèrdues de llocs de treball. També se'n ressentiran els hotels, els transports i l'hostaleria de les comarques gironines.

El futur. Difícilment Spanair apostarà per l'aeroport gironí. La companyia s'ha consolidat com la segona entitat aèria del mercat espanyol amb seu a Barcelona i una de les més importants de la nova terminal T1 de l'Aeroport del Prat, on vol constituir un 'hub' -un centre de connexió de vols internacionals- i incrementar les connexions intercontinentals.

Comentaris