30/8/2011 - 06:00h - laMalla.cat

De la premsa de paper a la premsa digital

Una funció rellevant

Afirmava el professor Llorenç Gomis, un dels nostres grans pensadors del segle XX al voltant del periodisme, que si els mitjans existeixen és, sobretot, perquè compleixen una funció social i política. A l'obra El medio media (1974), xifrava aquesta funció en dos aspectes: ser “intèrpret de la realitat” i “actuar de mitjancer entre el sistema polític i l'ambient social”.Rellegir quaranta anys després els escrits del periodista i professor català suscita sucoses reflexions, moltes plenament actuals. Però em quedo amb un detall: la seva insistència a atribuir aquesta funció només al diari. Gomis no esmentava la ràdio ni la televisió, potser perquè en aquells anys de control informatiu franquista ambdós mitjans audiovisuals estaven massa allunyats del veritable periodisme, el que serveix a la societat. Em pregunto: quina influència política concediria avui el professor als mitjans d'internet?

Probablement, crucial. Hi ha, d'una banda, evidències quantitatives: des de l'aparició de les primeres publicacions periodístiques a la web, fa tot just 15 anys, la proliferació dels mitjans digitals ha estat vertiginosa. Però més important és la imbricació creixent en la vida quotidiana de les persones. No es pot entendre la nostra societat sense considerar com influeixen aquests canals d'informació.

Mentre això passa, la professió periodística pateix paradoxalment temps d'sotsobre. En particular, els mitjans impresos pateixen un sostingut declivi sostingut d'audiència i d'ingressos publicitaris. Aquestes estretors estan implicant redaccions més eixutes, retallades en la paginació, cobertures informatives més modestes...

Enfront d'aquest panorama tan fosc, n'hi ha que han posat data de defunció als diaris. Sense arribar a aquest extrem, altres preveiem que, encara que no desaparegui, el paper haurà de renunciar al llarg dels propers anys al protagonisme periodístic secular. Tant si agrada com si no, el segle XXI és el de la informació digital. I davant d'aquest canvi, seran capaços els mitjans digitals de complir el paper que van complir els diaris?

Vet aquí el gran repte. Les empreses periodístiques treballen de valent per trobar un model de negoci sostenible per a les seves publicacions digitals. Això, sens dubte, és important. Però ho és encara més construir amb fonaments sòlids un nou mitjà que respongui a la funció que la societat delega en el periodisme. Té ben poca importància el model de negoci si el que falla és el producte. Serveix de ben poca cosa pensar en el com si no es té clar el per què. Fins ara, malauradament, una bona part del periodisme digital pateix importants mancances. Molts cibermitjans continuen avui més amoïnats pel rellotge que pel diccionari. Els importen més les pàgines vistes que el que s'ha vist a les pàgines. Compten i recompten a la seva audiència, però no compten amb ella.

Recentment el grup editor del britànic The Guardian anunciava un gir estratègic: d'ara endavant adoptarà un model web first, amb prioritat absoluta per tot allò digital. Altres grups periodístics li seguiran, tard o d'hora. Però que no s'enganyin: no en tindran prou amb donar abans la informació a la xarxa; la clau per al seu èxit serà donar-la més bé, amb més qualitat.

Només així aconseguiran els mitjans digitals de la nostra època apropiar-la rellevant funció social que van complir els seus predecessors. El que els farà imprescindibles

Comentaris